Mobilno¶æ zawodowa oknem na ¶wiat

Projekt "Mobilno¶æ zawodowa oknem na ¶wiat"  nr 2012-1-PL1-LEO01-27564

   Projekt wspó³finansowany  przez Uniê Europejsk± w ramach ¶rodków Europejskiego Funduszu Spo³ecznego.

 

Pierwsza  grupa uczniów Zespo³u Szkó³ Ekonomicznych 27 kwietnia wyjecha³a na praktyki zawodowe za granicê do Szwecji.

O¶mioro uczniów klasy 3Td technik logistyk ma  mo¿liwo¶æ uczestniczenia w projekcie „Mobilno¶æ zawodowa oknem na ¦wiat” realizowanym w ramach projektu FRSE - „Sta¿e i praktyki zagraniczne dla osób kszta³c±cych siê i szkol±cych zawodowo”.

Nasi uczniowie odbywaj± czterotygodniowe praktyki zawodowe w czterech ró¿nych firmach szwedzkich znajduj±cych siê w Alvesta i w okolicy; Anatomic Sitt Teknik AB w Alvesta – producent wózków inwalidzkich, Svensk Målningsteknik AB w Moheda i Vislanda Speciallackering AB  w Vislanda – to przedsiêbiorstwa metalowe produkuj±ce podzespo³y oraz Lindäs Träemballage AB w Moheda – producent palet. W ka¿dej z tych firm odbywa sta¿ dwójka naszych uczniów.

Uczniowie dziêki odbyciu praktyki zawodowej za granic± maj± szansê zdobyæ wiedzê i nowe umiejêtno¶ci zawodowe, zwi±zane z logistyk± oraz jêzykowe, a tak¿e  szansê poznania  wielokulturowego kraju, jakim jest Szwecja.

Pierwszego dnia uczestniczyli¶my w spotkaniach z ciekawymi lud¼mi, którzy przedstawili nam miasto Alvesta i Szwecjê od strony powszechnie ma³o znanej. W ¶ród nich byli: pani Ann-Luise Nilsson – przedstawicielka Departamentu Pracy, pan Erik Engsbraten – Dyrektor Allbo Learning Center w Alvesta, pan Magnus Nilson – dyrektor ¶redniej szko³y zawodowej w Alvesta oraz pan –Torbjörn Johansson koordynator  projektów w Allbo Learning Center.

A oto czego dowiedzieli¶my siê Szwecji.

Szwecjê  zamieszkuje 9,5 mln ludzi na 449964 km, gêsto¶æ zaludnienia 21 osób/km2.

Jest cz³onkiem EU od 1995, ale jest jednocze¶nie jednym z pañstw, które odmówi³y uczestnictwa w unii walutowej.

Jest tolerancyjna i  laicka, a prawo szwedzkie zabrania jakiejkolwiek dyskryminacji religijnej.  Ko¶ció³ w Szwecji jest oddzielony od pañstwa, ale nadal obowi±zuje dawna tradycja, ¿e monarcha powinien byæ wyznania ewangelicko-augsburskiego.

Gospodarka szwedzka opiera siê na przemy¶le drzewnym, metalowym i górnictwie.

Szwecja i Polska tworz± transeuropejski korytarz transportowy  BAC, (The Baltic - Adriatic Corridor) z Pó³nocy  na Po³udnie, ze Skandynawii, przez Trójmiasto, a¿ do Adriatyku. Wa¿nym punktem w tym korytarzu jest Alvesta, miasto w którym ma do koñca 2013r. powstaæ centralny terminal  logistyczny. Od 1894 jest wêz³em kolejowym, obecnie jest trzecim wêz³em w Szwecji  po Malme i Göteborgu. Mimo, ¿e jest to ma³e miasto, bo liczy sobie  oko³o zaledwie 20 tys. mieszkañców to jest bardzo wa¿ne miasto.

I w³a¶nie do Alvesty nasi uczniowie pojechali na praktyki zawodowe.

Alvesta jest szczególnym miastem -  jest szwedzkim centrum imigracyjnym, w którym przebywaj±, ucz± siê i pracuj± imigranci z ca³ego ¶wiata – z 47 krajów. W ¶ród nich s± uchod¼cy z terenów objêtych konfliktami zbrojnymi, s± te¿ poszukuj±cy zwyczajnie lepszych warunków do ¿ycia i pragn±cy ¿yæ i pracowaæ w Szwecji np. z Somalii, Syrii, Afganistanu , Ugandy……

W Alvesta jest szko³a zawodowa, w której jest ok. 400 imigrantów uczestnicz±cych w ró¿nego rodzaju kursach jêzykowych i zawodowych. Ludzie ci kszta³c± siê na 4 poziomach ABCD ; na  najni¿szym –A czêsto analfabeci ucz± siê dopiero czytaæ i pisaæ, pracê natomiast mog± utrzymaæ w przyuczonym zawodzie po ukoñczeniu kursu minimum na poziomie C.

Od grudnia 2010r. okres przygotowawczy do pracy dla uchod¼ców  trwa 2 lata (uprzednio 7 lat).

W tym czasie s± finansowani przez Szwecjê, przechodz± szkolenie na temat kultury i spo³eczeñstwa szwedzkiego. Ka¿dy ma opiekuna z urzêdu, który pomaga im rozwi±zywaæ dora¼ne problemy. Najwiêcej problemów zwi±zanych jest ze znalezieniem miejsca zamieszkania, w który bêdzie te¿ miejsce pracy. Obecnie w Szwecji znajduje siê ok. 5 tys imigrantów z prawem pobytu ale bez pracy.

Wielonarodowo¶æ i wielokulturowo¶æ imigrantów w Szwecji mocno odciska siê na wspó³czesnej kulturze szwedzkiej przez wzajemne przenikanie siê ró¿norodno¶ci.

Nasi uczniowie podczas praktyk zdobywaj± wiedzê i do¶wiadczenie zawodowe, ale w czasie wolnym od pracy poznaj± spo³eczeñstwo wielokulturowe, ich zwyczaje, ich kulturê. Ucz± siê tolerancji, umiejêtno¶ci wspó³¿ycia i wspó³pracy z lud¼mi  oraz otwarto¶ci na inno¶æ w bardzo szerokim znaczeniu.

Wracaj± do kraju 25 maja.

 

Koordynator  projektu

El¿bieta Czaja