Projekt Leonardo da Vinci - Poza granicami liczb

http://beyondnumbers.eu/

W dniach 13 – 17 listopada 2012 roku grupa uczniów i nauczycieli z naszej szko³y uczestniczy³a w pierwszym spotkaniu grupy partnerskiej projektu ”Beyond Numbers and Borders: An Innovative Approach to Accountancy” w tureckim mie¶cie Stambu³. Go¶ci³a nas szko³a Pendik Ticaret Meslek Lisesi. W spotkaniu uczestniczy³o ³±cznie 9 krajów: Turcja (koordynator projektu), Francja, Bu³garia, Rumunia, Portugalia, Niemcy, Grecja, W³ochy i Polska.

W pierwszym dniu zajêcia mieli¶my w szkole, gdzie partnerzy przedstawiali prezentacje o swoich krajach, miastach, szko³ach i systemach edukacji. Po zajêciach gospodarze zaprosili nas do tureckiej restauracji, gdzie mogli¶my skosztowaæ prawdziwych tureckich specja³ów.

W czwartek zwiedzali¶my Stambu³, w którym mieszka oko³o 13,5 mln ludzi. Mieli¶my okazjê zobaczyæ:

- muzeum Hagia Sofia, z VI wieku. Jest to ko¶ció³ M±dro¶ci Bo¿ej przerobiony za czasów tureckich na meczet,  a od 1935 na muzeum. Na ¶wiecie s± tylko 3 ko¶cio³y z wiêksz± zamkniêt± przestrzeni±.

- B³êkitny Meczet, który zbudowany zosta³ w 1609 – 1616 roku. Jest to najwiêkszy i najbardziej wystawny meczet miasta.

- podziemne cysterny na wodê. Jest to najwiêksza z sze¶ædziesiêciu cystern zbudowanych w Stambule w czasach bizantyjskich. Do podtrzymania stropu u¿yto kolumn z wielu rzymskich budowli. 366 kolumn podpiera sklepienie, sprawiaj±c wra¿enie lasu kolumn. Jako podstawy do dwóch kolumn u¿yto p³askorze¼b g³owy meduzy.

- wie¿ê Galata. Liczy 61 metrów. Sta³a w tym miejscu ju¿ w V wieku. Obecna forma pochodzi z 1348 roku. Zbudowana by³a jako czê¶æ muru obronnego. W czasach osmañskich by³o to wiêzienie, magazyn, latarnia morska, stra¿nica.

- Kryty Bazar. W czasach Bizantyjskich by³ tu targ, Turcy po zdobyciu Konstantynopola zbudowali tutaj halê dla jubilerów i antykwariuszy. W nastêpnych latach Bazar rozrasta³ siê. Po ka¿dym trzêsieniu ziemi i po¿arze Bazar odnawiano i rozbudowywano. Zajmuje on powierzchniê 3) hektarów, na 80 uliczek, oko³o 3500 sklepików. By³o to równie¿ centrum finansowe i ekonomiczne. Zawierano tu transakcje bankowe i gie³dowe. Do po³owy XIX wieku by³o to centrum handlu niewolnikami.

W pi±tek pracowali¶my dalej w szkole. Przed po³udniem ogl±dali¶my lekcjê rachunkowo¶ci, s³uchali¶my wyk³adu o rachunkowo¶ci i wybierali¶my logo projektu. Po lunchu uczniowie pracowali nad s³ownikiem ekonomicznym w jêzyku angielskim. W godzinach popo³udniowych odwiedzili¶my now± szko³ê ekonomiczn±, a po powrocie planowali¶my dalsz± wspó³pracê na kolejne spotkania.

Wyjazd 1 - Turcja - http://zse.com.pl/show/id/600
Wyjazd 2 - Francja - http://zse.com.pl/show/id/694
Wyjazd 3 - Portugalia - http://zse.com.pl/show/id/727
Wyjzad 4 - Rumunia - http://zse.com.pl/show/id/735
Wyjzad 5 - Grecja - http://zse.com.pl/show/id/763

Wyjzad 6 - Niemcy -
http://zse.com.pl/show/id/844
Leonardo Da Vinci w Polsce - http://zse.com.pl/show/id/877
Wyjzad 8 - Bu³garia -
http://zse.com.pl/show/id/927
Wyjzad 9 - W³ochy -
http://zse.com.pl/show/id/940

Tags