ZSE ul.Sobieskiego 6 83-200 Starogard Gdański tel./fax +48 (58) 56 222 49 e-mail: szkola@zse.com.pl

KULTURA ZAWODU

Rozmowa kwalifikacyjna

 

Celem rozmowy kwalifikacyjnej  nazywanej inaczej wywiadem kwalifikacyjnym (interview), jest:

ˇ         uzyskanie od kandydata określonych informacji, także uszczegółowienie, sprecyzowanie danych z curriculum vitae, listem motywacyjnym,

ˇ         przekazanie kandydatowi informacji o ofercie, firmie, w której zamierza pracować,

ˇ         sprawdzenie przyjętych kryteriów oceny.

 

Co warto wiedzieć o rozmowie kwalifikacyjnej ?

1.    Rozmowa kwalifikacyjna może być bardzo krótka (10 - 15 min.), jak dzieje się to w przypadku rekrutacji na stanowiska wymagające niewielkich kwalifikacji: sprzedawca, kasjerka, mechanik, pracownik fizyczny.

2.    Każda rozmowa składa się z kilku logicznie uporządkowanych, następujących po sobie etapów:

ˇ         fazę kontaktu bezpośredniego (tzw. pierwszego wrażenia),

ˇ         rozmowę o faktach (wykształceniu, doświadczeniu zawodowym),

ˇ         wnioskowanie o kompetencjach zawodowych,

ˇ         wnioskowanie o cechach psychologicznych.

 

3.    Z reguły pracodawca dysponuje opracowanym modelem idealnego kandydata i przez cały czas trwania rozmowy będzie odnosił, porównywał Twoją osobę właśnie z tym modelem. Dlatego przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej - staraj się poznać z jednej strony, na jakie stanowisko potrzebny jest pracownik, jakie będzie miał konkretne zadania, z drugiej zaś staraj się dobrze poznać firmę, w której ubiegasz się o pracę np. o jej produktach, sukcesach, porażkach, inwestycjach, nawet historii. Taka orientacja pozwoli Ci uniknąć zbyt ogólnych odpowiedzi i z pewnością zrobi dobre wrażenie na pracodawcy.

4.    Porównaj swoje cechy z tym profilem. Oceń ich zgodności z modelem idealnego na danym stanowisku pracownika. Im większa zgodność, tym oczywiście lepiej.

5.    Na profil ten składają się:

ˇ         wiedza i wykształcenie (w tym wymagane uprawnienia, kursy zawodowe, udokumentowane szkolenie),

ˇ         doświadczenie zawodowe (tj. branża, stanowisko, rodzaj firmy),

ˇ         profil psychologiczny (cechy charakteru, predyspozycje osobowe).

 

 

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej :

ˇ      przygotuj teczkę z najważniejszymi dokumentami ( CV , List motywacyjny , wszelkie referencje i certyfikaty ); w przypadku gdy coś pójdzie nie tak zawsze możesz zostawić swoje CV.

ˇ      dowiedz się jak najwięcej o danej firmie oraz postaraj się poznać nazwisko osoby z która będziesz przeprowadzał rozmowę.

ˇ      bez względu na wszelkie przeciwieństwa losu, bądź punktualny.

ˇ      koniecznie musisz wszystko zaplanować tak by mieć czas na nieprzewidziane wpadki, autobusy zawsze w taki dzień będą się spóźniały a miasto będzie zakorkowane.

ˇ      twój wygląd jest twoją wizytówką pamiętaj o odpowiednim stroju eleganckim i schludnym: mężczyzna- garnitur, raczej nie czarny , kobieta- garsonka; spódnica odpowiedniej długości. Nie należy także nadużywać perfum oraz spożywać przed rozmową alkoholu. Zadbaj także o ogólny wygląd: fryzura, makijaż, manicure, obuwie eleganckie nie sportowe.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej:

ˇ      bądź kulturalny, przedstaw się imieniem i nazwiskiem, poczekaj aż twój rozmówca wyciągnie do Ciebie pierwszy rękę.

ˇ      nie siadaj nie proszony, unikaj siedzenia naprzeciwko rozmówcy

ˇ      ważne, aby na Twojej twarzy widoczne było zainteresowanie, nie znudzenie, irytację czy niedowierzanie. Kiwając głową sygnalizujesz, że uzyskane informacje uważasz za przydatne.

ˇ      nie wykonuj zbyt wielu ruchów, to może rozpraszać rozmówcę, nie zaciskaj dłoni, nawet, jeżeli jesteś zdenerwowany. Przydadzą się kalendarz, notatnik i pióro, które pomogą Ci skoncentrować się na temacie rozmowy i rozładują zdenerwowanie.

ˇ      wsłuchaj się, nigdy nie wiadomo, kiedy może Ci się to przydać np. do zadawania pytań. Nie możesz być rozkojarzony.

ˇ      nie należy krytykować poprzednich pracodawców lub kolegów.

ˇ      pozwól pracodawcy prowadzić rozmowę.

ˇ      podziękuj rozmówcy za czas, który Ci poświecił.

ˇ      zapytaj, kiedy możesz spodziewać się odpowiedzi

Pytania najczęściej zadawane przez pracodawców :

ˇ      Dlaczego Pan/i chce pracować w naszej firmie.

ˇ      Jak ocenia Pan produkty/usługi naszej firmy.

ˇ      Czy nie uważa Pan, że jest trochę za młody na to stanowisko.

ˇ      Dlaczego chciałby Pan/i pracować w naszej firmie.

ˇ      Jak wyglądała Pana/Pani dotychczasowa kariera zawodowa.

ˇ      Jakie ma Pan/i hobby.

ˇ      Co wie Pan/i o naszej firmie.

ˇ      Dlaczego wybrał/a Pan/i taki rodzaj pracy, kariery zawodowej.

ˇ      Jakie są Pana/ Pani kwalifikacje.

ˇ      Czy nie sądzi Pan, że pana kwalifikacje przewyższają oczekiwania związane z tym stanowiskiem.

ˇ      Wykonywanie jakich zadań sprawia Panu/Pani największą satysfakcję.

ˇ      Co zamierza Pan robić za 5 lat.

ˇ      Czego najbardziej obawia się Pan w nowej pracy.

ˇ      Czy ma Pan jakieś dodatkowe pytania.

ˇ      Jakie są Pana/Pani mocne i słabe strony.

ˇ      Jakie było Pana/ Pani poprzednie miejsce pracy.

ˇ      W jakim stopniu jest Pan dyspozycyjny.

Pytania które możesz zadawać :

ˇ      Jakie możliwości rozwoju daje firma.

ˇ      Jakie cechy wyróżniają tę firmę spośród innych z tej branży.

ˇ      Jaki będzie zakres moich obowiązków, co będzie je stanowiło.

ˇ      W jaki sposób pracownik jest oceniany i promowany.

ˇ      Jak wygląda program rozwoju i szkoleń pracowników.

ˇ      Jakie są cele firmy na najbliższe 5/10 lat.

ˇ      Jaka jest atmosfera w pracy, jak przedstawiają się relacje pomiędzy pracownikami.

ˇ      Jak wygląda dzień pracy na interesującym mnie stanowisku.

ˇ      Jakie wymagania są stawiane nowemu pracownikowi.

Źródła:

www.pierwsza-praca.info

http://www.1praca.gov.pl

http://cv.pracanowo.pl/pierwszapraca.php