Æwiczyæ ka¿dy mo¿e
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej
„Æwiczyæ ka¿dy mo¿e”
organizowana w ramach Roku Szko³y w Ruchu
Cel akcji
Minister Edukacji Narodowej przyznaje tytu³ „Szko³a w Ruchu” szko³om, które podejm± dzia³ania na rzecz aktywno¶ci fizycznej w nastêpuj±cych obszarach:
Ruch w szkole
1. wychowanie fizyczne – zajêcia edukacyjne (obszar nr 1)
2. wychowanie fizyczne – alternatywne formy realizacji zajêæ wychowania fizycznego(obszar nr 2)
3. edukacja zdrowotna (obszar nr 3)
4. kwalifikacje i doskonalenia nauczycieli WF oraz wychowawców edukacji przedszkolnej (obszar nr 4)
5. pozalekcyjne zajêcia sportowe (obszar nr 5)
6. zajêcia zorganizowane (obszar nr 6)
7. zajêcia niezorganizowane (obszar nr 7)
8. aktywno¶æ z udzia³em rodziny (obszar nr 8)
9. aktywny wypoczynek (obszar nr 9)
Wychowanie fizyczne, zajêcia klasowo-lekcyjne
Jednym z g³ównych zadañ szko³y jest ³agodne wprowadzenie uczniów w ¶wiat wiedzy oraz dba³o¶æ o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, spo³eczny i fizyczny. Wychowanie fizyczne kszta³tuj±c nawyk aktywno¶ci fizycznej i troski o zdrowie wspiera prawid³owy rozwój dzieci i m³odzie¿y.
Nabywanie sprawno¶ci fizycznej jest tylko czê¶ci± wychowania fizycznego, które jest integraln± czê¶ci± wychowania w ogóle. Sprawno¶æ fizyczna nie jest wy³±cznie domen±, za któr± odpowiada szko³a i nauczyciele wychowania fizycznego. Jest ona wypadkow± zainteresowañ dzieci ich rodziców, dzia³añ szko³y oraz mentalno¶ci ca³ego spo³eczeñstwa.
Wychowanie fizyczne, alternatywne formy
Od roku szkolnego 2009/2010 pocz±wszy od klasy IV szko³y podstawowej, poprzez gimnazja i szko³y ponadgimnazjalne, dwie godziny obowi±zkowych zajêæ wychowania fizycznego mog± byæ realizowane w formie zajêæ do wyboru przez uczniów. Pozosta³a cze¶æ zajêæ realizowane jest w formie zajêæ klasowo-lekcyjnych.
Cele prowadzenia zajêæ do wyboru przez uczniów:
• przystosowanie oferty szko³y do oczekiwañ i potrzeb uczniów;
• zapewnienie ró¿norodno¶ci zajêæ, w tym dla uczniów mniej sprawnych ruchowo; oferta szko³y mo¿e obejmowaæ ka¿dy rodzaj aktywno¶ci fizycznej np. turystyka piesza, rowerowa, górska, zajêcia z gimnastyki korekcyjnej, lub dowolny sport, np. szachy;
• bardziej efektywna i bli¿sza potrzebom uczniów realizacja zajêæ wykorzystuj±ca uwarunkowania lokalne i tradycje ¶rodowiskowe.
Edukacja zdrowotna
W nowej podstawie programowej znacznie silniej ni¿ dotychczas zarysowano zwi±zki wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. W zakres tre¶ci nauczania wychowania fizycznego zosta³a w³±czona bowiem istotna czê¶æ tre¶ci ¶cie¿ki edukacyjnej – edukacja zdrowotna z dotychczasowej podstawy programowej kszta³cenia ogólnego.
Edukacja zdrowotna ma na celu kszta³towanie u uczniów nawyku dba³o¶ci o zdrowie w³asne i innych ludzi oraz umiejêtno¶ci tworzenia ¶rodowiska sprzyjaj±cego zdrowiu.
Nasza szko³a podjê³a zadania w nastêpuj±cych obszarach:
Tytu³y:
- Edukacja zdrowotna (obszar nr 3) - Pomiary wzrostu, wagi oraz obwodów cia³a. Obliczanie BMI. Rola aktywno¶ci ruchowej w ¿yciu.
- Pozalekcyjne zajêcia sportowe (obszar nr 5) - Szkolna Liga futsal