PROGRAM KO£A SYMPATYKÓW BIBLIOTEKI
Biblioteka szkolna stanowi integraln± czê¶æ ka¿dej szko³y i pe³ni wa¿n± rolê nie tylko edukacyjn±, ale tak¿e pedagogiczn± i wychowawcz±. Dlatego praca pedagogiczna jest jednym z najwa¿niejszych zadañ nauczyciela bibliotekarza. Zadaniem bibliotekarza jest m.in. wykorzystywanie ró¿norodnych form promocji ksi±¿ki przygotowanie m³odych ludzi do ¶wiadomego i sprawnego poruszania siê w ¶wiecie ¶rodków masowego przekazu i selektywnego korzystania z informacji, a tak¿e organizowane grupowych zajêæ z m³odzie¿± stwarzaj± w ten sposób szerokie pole do dzia³añ propaguj±cych czytelnictwo i bieg³o¶æ w wyszukiwaniu niezbêdnych informacji.
Wspieranie procesu wychowawczego szko³y to jedno z podstawowych zadañ biblioteki szkolnej. Zajêcia Szkolnego Ko³a Sympatyków Biblioteki stanowi± bardzo wa¿ny element dzia³alno¶ci biblioteki szkolnej Zespo³u Szkó³ Ekonomicznych umo¿liwiaj±cy realizowanie zadañ wychowawczych. Uczestnicz±cy w nich uczniowie oprócz zainteresowañ czytelniczych rozwijaj± ró¿norodne zdolno¶ci. Przede wszystkim za¶ poszerzaj± swoj± wiedzê o ksi±¿ce i bibliotece.
W tre¶ci programu ujêto zarówno dzia³ania praktyczne, zwi±zane z nabywaniem przez uczniów praktycznych umiejêtno¶ci pisarskich, literackich i plastycznych, jak i równie¿ wiedzê teoretyczn± z zakresu wiadomo¶ci o ksi±¿kach i ich twórcach.
Adresaci:
Uczniowie klas I - IV technikum dobrowolnie pracuj±cych na rzecz biblioteki szkolnej -zainteresowani ksi±¿kami, czytelnictwem, dzia³alno¶ci± biblioteki, dobrowolnie uczestnicz±cych w jej pracach, a tak¿e mi³o¶ników ksi±¿ek chêtnych do pracy spo³ecznej i wykazuj±cych uzdolnienia w dziedzinie rysunku, malarstwa, fotografii
Cele programu:
- rozwijanie zainteresowañ czytelniczych i poznawczych ucznia,
- kszta³towanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy na ca³e ¿ycie,
- wszechstronne rozwijanie zdolno¶ci twórczych ucznia (pisarskich, plastycznych, artystycznych, organizacyjnych itp.),
- promowanie twórczo¶ci uczniów,
- rozwijanie jêzyka, pamiêci i wyobra¼ni, umiejêtno¶ci formu³owania s±dów,
- sk³anianie uczniów do refleksji i krytycznego my¶lenia,
- zachêcania do aktywnego uczestnictwa w ¿yciu kulturalnym szko³y i ¶rodowiska lokalnego,
- przygotowanie do sprawnego i ¶wiadomego poruszania siê w ¶wiecie ¶rodków masowego przekazu,
- poszerzanie wiedzy o bibliotece i jej zbiorach, poznanie specyfiki bibliotek ró¿nych typów,
- wpajanie warto¶ci moralnych,
- uczenie wspó³dzia³ania w grupie,
- racjonalne i twórcze wykorzystanie wolnego czasu.
Zasady dzia³ania Ko³a Sympatyków Biblioteki:
- do ko³a mog± przyst±piæ wszyscy zainteresowani uczniowie,
- uczestnikom ko³a zostanie przedstawiony zarys planu dzia³añ, który mo¿e ulec zmianie, je¿eli uczniowie zaproponuj± w³asne pomys³y,
- cz³onkowie ko³a bêd± zobowi±zani do brania udzia³u w konkursach organizowanych przez bibliotekê,
- zajêcia bêd± mia³y charakter indywidualny i zespo³owy,
- czas spotkañ odnotowywany bêdzie w dzienniku biblioteki
Formy realizacji programu:
- comiesiêczne zajêcia zespo³owe z zakresu wiedzy o ksi±¿ce,
- konkursy czytelnicze,
- konkursy na recenzjê ulubionej ksi±¿ki,
- konkurs plastyczny
- konkurs na interpretacjê sceniczn± ksi±¿ki
- wycieczki do innego typu bibliotek,
- wyjazd do Wydawnictwa Bernardinum w Pelplinie
- udzia³ w spotkaniach autorskich oraz w spotkaniach z autorytetami w dziedzinie literatury organizowanych przez szko³ê i inne instytucje kulturalne, np. Miejsk± Bibliotekê Publiczn± w Starogardzie Gdañskim
- zorganizowanie kiermaszu ksi±¿ki przeczytanej
- tworzenie ró¿norodnych gazetek i wystaw okoliczno¶ciowych w gablocie na korytarzu szko³y oraz w bibliotece,
- rozwijanie w³asnej aktywno¶ci twórczej i prezentowanie jej w formie gazetek, wystaw oraz publikowanych na stronie Internetowej szko³y.
Harmonogram realizacji programu:
Tematy spotkañ i przewidywany termin ich realizacji:
- Spotkanie organizacyjne- zapoznanie uczniów z celami i tematyk± spotkañ ko³a - pa¼dziernik
- „Dzieje pisma i ksi±¿ki. Zmienno¶æ formy ksi±¿ki w ci±gu wieków” - zajêcia z zakresu wiedzy o ksi±¿ce.
- Szkolny Konkurs Recytatorski Utworów Karola Wojty³y - pa¼dziernik
- Regionalny Konkurs Recytatorski Utworów Karola Wojty³y - pa¼dziernik
- „Sylwetki Wybitnych Pisarzy Wspó³czesnych” - raz w miesi±cu
- Wyjazd do Wydawnictwa Bernardinum w Pelplinie – luty
- Konkurs ,,Nobli¶ci, jakich nie znamy” – zaprezentowanie sylwetki polskiego Noblisty – patrona szko³y - grudzieñ
- Udzia³ w spotkaniach literackich i autorskich organizowanych w miejskiej Bibliotece Publicznej - wg harmonogramu organizatora
- Odwiedzenie Biblioteki Pedagogicznej - grudzieñ
- Konkurs na recenzjê „Moja ulubiona ksi±¿ka” - styczeñ
- Noc biblioteki - marzec
- Zorganizowanie wystawy „Dzieje Ksi±¿ki” oraz akcji ,,szczê¶liwa ksi±¿ka” w zwi±zku z obchodami ¦wiatowego Dnia Ksi±¿ki i Praw Autorskich - kwiecieñ
- Konkurs na recenzjê „Ksi±¿ka, której nie zapomnê..”- kwiecieñ
- Przeprowadzenie kiermaszu ,,ksi±¿ki przeczytanej”- luty
- Konkurs na najlepsz± interpretacjê sceniczn± ksi±¿ki - w zwi±zku obchodami Tygodnia Ksi±¿ek – maj/czerwiec
- Podsumowanie pracy ko³a (ankieta) - czerwiec
- Udzia³ m³odzie¿y w konkursach realizowanych przez inne instytucje kulturalne - w wyznaczonych terminach
- Udzia³ w spotkaniach autorskich oraz w spotkaniach z autorytetami w dziedzinie literatury - w wyznaczonych terminach
- Tworzenie gazetek i wystaw okoliczno¶ciowych oraz pokonkursowych (prezentacja prac) w gablocie biblioteki i bibliotece - na bie¿±co
Wycieczki organizowane bêd± w zale¿no¶ci od liczby chêtnych, a wystawy i zbiory twórczo¶ci uczniów powstan± w zale¿no¶ci od ilo¶ci zgromadzonego materia³u.
Zamierzone efekty programu:
Uczeñ:
- zna swoje zainteresowania czytelnicze i umie je sprecyzowaæ,
- ceni ksi±¿kê jako ¼ród³o do zaspokojenia ró¿norakich potrzeb czytelniczych,
- rozumie potrzebê promocji ksi±¿ki i potrafi samodzielnie rekomendowaæ,
- umie korzystaæ z ró¿nych form kulturalnego spêdzania czasu,
- rozumie potrzebê samorealizacji i potrafi skorzystaæ z ofert bibliotek ró¿nego typu,
- zna historiê ksi±¿ki i jej rolê w ¿yciu cz³owieka,
- zna sposoby wyra¿ania swoich my¶li, opinii, uczuæ z poszanowaniem innego cz³owieka,
- integruje siê ze ¶rodowiskiem szkolnym,
- umie aktywnie w³±czyæ siê w ¿ycie biblioteki i szko³y,
- wszechstronnie rozwija talenty,
- poznaje placówki kulturowe,
- umie wspó³pracowaæ w grupie,
- wywi±zuje siê z podjêtych dzia³añ, jest odpowiedzialny i sumienny,
- potrafi korzystaæ z technik wyszukiwania i gromadzenia informacji w celu pog³êbiania wiedzy z ró¿nych dziedzin,
- potrafi selekcjonowaæ zdobyte informacje.
Sposoby, ¶rodki i wska¼niki ewaluacji:
- Obserwacja zachowañ ucznia.
- Ocena ilo¶ci i jako¶ci wytworów prac uczniowskich (prace plastyczne i literackie, fotograficzne).
- Ocena poziomu wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci uczniów bior±cych udzia³ w konkursach bibliotecznych (analiza wyników konkursów).
- Ocena aktywno¶ci czytelniczej uczniów (statystyki analityczne, ankieta).
- Ocena umiejêtno¶ci interpersonalnych i pracy w grupie (obserwacja, ankiety).
- Ocena atmosfery pracy na spotkaniach ko³a (ankieta, obserwacja, wywiad).
- Ocena wspó³pracy z nauczycielami i pedagogiem szkolnym (analiza wspólnych dzia³añ, wykorzystania materia³ów i narzêdzi informacyjnych biblioteki).
- Ocena wspó³pracy z innymi instytucjami kulturalnymi (analiza ilo¶ciowa i jako¶ciowa form wspó³pracy).
- Wyci±gniêcie wniosków do pracy w przysz³ym roku szkolnym.