Poradnik dla rodziców – SZKO£A BEZ PRZEMOCY

"Miêdzy lekcjami. Jak rozmawiaæ z dzieckiem o przemocy w szkole (i nie tylko)"

Temat:  Rodzic, uczeñ, nauczyciel – trzy strony dialogu

 

Kiedy dziecko ma konflikt z nauczycielem

Komunikacja to nie tylko to, co i jak mówimy. To tak¿e to, czego nie robimy nie mówimy. Wiele problemów dzieci trudniej rozwi±zaæ, je¶li rodzice w obecno¶ci dzieci wyra¿aj± siê negatywnie na temat nauczyciela czy szko³y, tym bardziej, je¶li trudno¶ci dotycz± relacji nauczyciel – uczeñ.

Sytuacja konfliktu miêdzy nauczycielem a dzieckiem jest dla rodzica szczególnie trudna, ale najwa¿niejsze jest przecie¿ to, ¿eby rozwi±zaæ problem, pomóc w³asnemu dziecku, a nie dawaæ siê wci±gn±æ w wojnê. Warto pamiêtaæ, ¿e inny jest uk³ad si³ pomiêdzy doros³ym nauczycielem, a zale¿nym uczniem. Je¶li sprawa dotyczy dzieci m³odszych, zrozumia³e, ¿e rodzic musi byæ rzecznikiem interesów dziecka. Natomiast inaczej bywa w przypadku dzieci starszych b±d¼ nastolatków. Dobrze jest wys³uchaæ dziecka, a potem spytaæ, co wed³ug niego mog³o doprowadziæ do trudnej sytuacji Rozwi±zania mog± wtedy nasun±æ siê same. Nastolatki ze wzglêdu na okres dojrzewania staj± siê coraz bardziej konfrontacyjne, wyczulone na to, co rozumiej± jako niesprawiedliwe. Maj± te¿ coraz wiêksz± odwagê w wypowiadaniu swojego zdania. Dojrzewanie 

Nastolatkowi mo¿e pomóc ju¿ sama rozmowa. Warto próbowaæ go zrozumieæ. Czasem tak¿e oceniæ zachowanie nauczyciela, a nie jego osobê! Wiele problemów w szkole jest trudno rozwi±zaæ, poniewa¿ dzieci czuj± siê wzmocnione negatywnymi reakcjami rodziców i dalej wojuj± w sprawach, które w innej sytuacji pewnie ju¿ dawno by odpu¶ci³y.

Czêsto wyja¶niam to rodzicom na takim przyk³adzie: Proszê sobie wyobraziæ, ¿e dzi¶ mieli¶cie trudny dzieñ w pracy. Szef przyczepi³ siê, ¿e czego¶ nie zrobili¶cie, a terminy goni± i jak tak dalej pójdzie, to mo¿ecie po¿egnaæ siê z premi±. W tym samym momencie kole¿anka zrobi³a g³upi± minê, pewnie siê ucieszy³a, ¿e wam nie idzie. A potem przyszed³ drugi dyrektor i powiedzia³, ¿e tak ¼le to od dawna nie by³o! Na dodatek nie mo¿ecie zwolniæ siê z pracy, ba, nie macie wp³ywu na to, czy bêdziecie ogl±dali szefa przez najbli¿sze dni czy nie. Przychodzicie do domu w¶ciekli i rozgoryczeni. Je¶li wtedy wszyscy, w ramach wsparcia, powiedzieliby, ¿e macie racjê, ¿e szefowie to idioci, a ca³e to miejsce nadaje siê do zaorania, na co mieliby¶cie ochotê? Odrobiæ lekcje? Wróciæ tam na drugi dzieñ i stawiæ czo³o sytuacji? Nauczyæ siê do klasówki? Czy raczej knuæ rewolucyjne plany obalenia szefa? Po to, ¿eby pomoc dziecku, warto swoje radykalne reakcje zostawiæ do odreagowania w gronie osób doros³ych. Nastoletnie dzieci maj± k³opoty z radzeniem sobie z emocjami. Nie potrafi± tak¿e byæ niezale¿nymi w swoich przekonaniach i zachowaniach.  

Kiedy dziecko podzieli siê ju¿ wszystkimi negatywnymi uczuciami, wtedy mo¿na powiedzieæ mu o pozytywnych intencjach zachowania nauczyciela. O tym, na czym zale¿y nauczycielowi w procesie uczenia i co dziecko mo¿e zyskaæ, zachowuj±c siê inaczej. To pomo¿e odzyskaæ mu równowagê w postrzeganiu konfliktu i byæ mo¿e w rozwi±zaniu jego trudno¶ci. Pamiêtam zdarzenie, kiedy miêdzy nauczycielk± a klas± dosz³o do bardzo trudnej sytuacji. Kilkoro z uczniów by³o akurat przeziêbionych, co chwilê u¿ywali chusteczek i prosili o wyj¶cie do toalety, niektórzy nie reagowali na jej polecenia. Nauczycielka ostro skomentowa³a ich zachowanie, co jeszcze bardziej rozsierdzi³o m³odych ludzi. Zaczêli jeszcze g³o¶niej u¿ywaæ chusteczek, wierciæ siê, przestali zupe³nie uwa¿aæ na to, co mówi, a na zadawane pytania odpowiadali, ¿e nie rozumiej± i prosili o wyt³umaczenie. Oczywi¶cie nie da³o siê w tej sytuacji ani skutecznie wyt³umaczyæ, ani tak wys³uchaæ, ¿eby zrozumieæ. Po zakoñczonej lekcji zarówno nauczycielka, jak i uczniowie byli oburzeni wzajemnym traktowaniem siê. Konflikt gotowy: „Pani nas ¼le traktuje!”, „Oni zachowuj± siê skandalicznie!” Obie strony by³y na siebie z³e, rozgoryczone i zawiedzione. Natomiast kiedy opad³y emocje, okaza³o siê, ¿e dzieciom zale¿y na dobrych ocenach, ale nie mog± sprostaæ wymaganiom szko³y gimnazjalnej. Do tej pory by³y przyzwyczajone do innego tempa pracy. Na dodatek z³apa³y kilka z³ych ocen, a w domu rodzice ich z nich rozliczaj±. Im bardziej im zale¿y na ocenach, tym bardziej s± napiête i skore do przerzucania odpowiedzialno¶ci na pani±. A przecie¿ nauczycielka tak¿e chce, ¿eby mieli dobre oceny. Wie te¿, ¿e je¶li zdobêd± wiêksz± samodzielno¶æ, pó¼niej bêdzie im ³atwiej. Docenia ich ambicje i chcia³aby, ¿eby mieli siê czym pochwaliæ przed rodzicami. I kto tu ma racjê? I co mo¿e zrobiæ rodzic?

Najwa¿niejsze jest wys³uchanie dziecka i pomoc w zrozumieniu ca³ej sytuacji. Wtedy przydaje siê nasza wiedza o nauczycielu i prawach rz±dz±cych relacjami miêdzyludzkimi. Namawiam rodziców do tego, ¿eby pytali swoje nastoletnie dzieci, jakiej pomocy od nich oczekuj±. Zbyt pochopna interwencja rodzica mo¿e zaszkodziæ wzajemnej relacji i dziecku. O wiele lepiej dzieci czuj± siê, gdy same stawi± czo³o pewnym trudno¶ciom, zw³aszcza wtedy, kiedy powodzenie jest mo¿liwe. Dlatego warto te¿ oceniæ sytuacjê. Czy jest to wydarzenie sporadyczne? Czy zachowania nauczyciela ju¿ od dawna budz± nasze zastrze¿enia? Je¶li rodzic oceni, ¿e warto dzia³aæ, niech rozmawia z doros³ymi: nauczycielem czy dyrektorem. Nie warto wyja¶niaæ spraw spornych za po¶rednictwem dzieci. Na to samo zachowanie ludzie reaguj± ró¿nie. Byæ mo¿e nauczyciel nie zdaje sobie sprawy, jak jego dzia³ania wp³ywaj± na funkcjonowanie naszego dziecka. Pamiêtajmy o takich osobach w szkole jak wychowawca i psycholog. Oni tak¿e mog± okazaæ siê pomocni w rozwi±zywaniu trudno¶ci. Nasz± przemy¶lan± interwencj± pomo¿emy za¿egnaæ ewentualny po¿ar i sprawimy, ¿e nasze dziecko nabierze do nas wiêkszego zaufania.

Korzystanie i dawanie wsparcia.

W sprawach szkolnych inaczej wspiera siê dziecko w zale¿no¶ci od wieku, stoj±cych przed nim zadañ rozwojowych czy sytuacji rodzinnej. Pamiêtajmy, ¿e ca³y czas budujemy z nim relacjê. Czasem dobrze skorzystaæ z pomocy specjalistów w³a¶nie po to, ¿eby oddzieliæ w³asne lêki, z³e do¶wiadczenia od tego, co warto zrobiæ dla dobra dziecka, lub upewniæ siê w s³uszno¶ci w³asnych dzia³añ. Warto tak¿e zastanowiæ siê, na ile zg³aszane przez szko³ê trudno¶ci s± informacj± o funkcjonowaniudziecka i co rodzice mog± w takiej sytuacji zrobiæ. Niezale¿nie od tego, czy jest siê rodzicem czy nauczycielem, warto zawsze pamiêtaæ, ¿e chodzi nam o wspólne dobro, czyli o jak najlepszy rozwój dziecka.  

Miejsca, w których mo¿na skorzystaæ z pomocy psychologicznej

W ka¿dym wiêkszym mie¶cie istniej± poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w których mo¿na uzyskaæ pomoc. Informacje na temat o¶rodków dzia³aj±cych na terenie ca³ej Polski mo¿na znale¼æ na stronie www.dobryrodzic.pl. Nale¿y ich szukaæ w folderze: Centrum wiedzy/Placówki pomocy w Polsce. Dodatkowo dla osób z Warszawy i okolic informacje o bezp³atnej pomocy psychologicznej mo¿na znale¼æ na stronie: http://pomocdziecku.um.warszawa.pl jest procesem burzliwym i im lepiej siê go rozumie, tym ³atwiej go przetrwaæ.